Egyéni tanácsadás, felnőtt terápiák 1. Tanácsadás A pszichológiai tanácsadás fogalma alatt nem a szó hétköznapi jelentésével találkozunk: a folyamat a változásról szól, amit a kliens saját maga hoz létre, a pszichológus közreműködésével. Pszichoterápiás módszerekre épülő egyéni konzultáció, amely a segítő szakemberrel létrejövő, egyedi kapcsolatból indul ki. Aktuális problémák, konfliktushelyzetek vagy krízisállapot esetén a tanácsadás során zajló önismereti munka segít feltárni a megküzdést gátló tényezőket, valamint a fejlődést, jobb alkalmazkodást, megküzdést segítősegítő erőforrásokat egyaránt. Az érzelmek letisztulnak, az önértékelés javul. A feszültség csökkenésével, a gondolatok rendeződésével együtt a problémák új megvilágításba kerülnek, megérthetővé és megoldhatóvá válnak. Az első találkozás során a kliens elmondja, mi az a probléma, melynek megoldásában segítséget szeretne. Rendszerint már az első beszélgetés végére eldönthető, szükséges-e a tanácsadás folytatása. Amennyiben igen, megbeszéljük annak célját és kereteit. Egy ülés rendszerint 50 percig tart, hetente ugyanabban az időpontban (kivétel a család- és párterápia, lásd külön). Az eredményes közös munka részünkről a teljeskörű titoktartás, és a kölcsönösen nyílt, őszinte kommunikáció. A krízishelyzet időről időre bekövetkezik a normál életút során: ezeket élettani kríziseknek nevezzük Többek között a családi életben bekövetkező változások teremthetnek krízishelyzeteket (pl. gyermek születése, óvodába-iskolába való belépése, serdülőkori krízis, veszteségek, válás). A váratlan veszteségek is teremthetnek válsághelyzetet: közeli hozzátartozó halála, munkahely elvesztése, egészség megrendülése, trauma átélése. Az ilyenkor megélt, heves és mindent átható érzelmek a szomorúság, düh, bűntudat, magány, tagadás vagy akár megkönnyebbülés. Az érzések és gondolatok gyakran ellentmondásosak, a kedélyállapot szélsőségesen hullámzó lehet. Ez a normál gyászfolyamat részét képezi – idővel csillapodik, kialakul egy új belső és környezeti rend. A krízisállapot elhúzódása, a negatív érzelmek és viselkedési módok rögzülése, a túlzott befelé fordulás azonban mindenképpen segítséget igényel. 2. Autogén tréning és relaxáció Az autogén tréning módszerről Az autogén tréning egy relaxációs, azaz az izmok szándékos ellazításán alapuló technika, melyet mindenki képes megtanulni. Az üléseken megtanult módszer és az otthoni rendszeres gyakorlás hozzásegít a testi-lelki egészség megőrzéséhez, a feszültebb időszakok, a stressz konstruktívabb kezeléséhez. Az autogén tréning az egyik legjobban megalapozott, legtöbbet kutatott relaxációs módszer, amely erősíti a test természetes, öngyógyító mechanizmusait. Segít könnyebben és tudatosabban elérni a belső nyugalmat, csökkenteni a stresszt, a félelmet és a fájdalmat, felfrissíteni és pihentetni önmagunkat, továbbá harmonizálni az akaratlagos és vegetatív folyamatokat, növelni a teljesítményt, javítani a koncentrációt. Kinek ajánljuk az autogén tréninget? Mindenkinek, aki szeretné megtanulni és bárhol, bármikor tudatosan alkalmazni a módszert teste ellazítására, szellemi és közérzeti állapotának megnyugtatására. Különösen ajánljuk:  ● tanulóknak, képzésben résztvevőknek, tanfolyamra járóknak, vizsgázóknak  ● tanároknak, trénereknek, oktatóknak, előadóknak, rendszeresen szereplőknek  ● vezetőknek, menedzsereknek, magas pszichés terhelés mellett dolgozóknak  ● sportolóknak, versenyzőknek, saját teljesítményüket fokozni kívánóknak  ● kismamáknak (ld. kismama relaxáció) Az elsajátítás módja: 10 alkalom, egyéni formában, melyet megelőz egy első interjú. 3. Kismama relaxáció Minden baba születése izgalommal, várakozással tölti el a leendő anyukát. Várja a találkozást, ugyanakkor sok mindenben talán bizonytalan, valamiért esetleg aggódik is. Ezek természetes érzések, mind azt segítik, hogy felkészüljünk a változásra, a nagy eseményre, az erőpróbákra. Erőpróba a szülés, de az utána következő időszak is megterhelő lehet. Szervezetünknek is alkalmazkodnia kell, és az addigi életünk, kapcsolataink is átalakulnak. A kevés alvás, aggodalmak minden embert ingerlékennyé, bizonytalanná tesznek, ami nehezítheti új életünk, szerepünk, „elég jó anyaságunk” pozitív megélését. Ha olykor ellazulva, magunkra figyelve meg tudunk pihenni, sok erőt gyűjthetünk ezekből a percekből. Ebben segíthet az autogén tréning, relaxáció. A várandósság hónapjai alatt végzett relaxáció segít, mert...  ● csökkenti a magzatra ható ártó feszültséget,  ● csökkenti hangulati ingadozásokat, amiket a hormonális változások hoznak  ● segít ráhangolódni a babára, az anyaszerepre,  ● segít kapcsolatot kialakítani a babával, ezzel előkészíti az anya és gyermeke közötti kötődés kialakulását,  ● a szülés alatt segít úrrá lenni a fájdalmon és a fáradtságon. A szülés után végzett relaxáció abban segít, hogy... pótolja az éjszakai ébredések miatt kimaradó alvást (15 perc relaxációval pótolható 2-3 óra alvás), csökkenti a feszültséget, türelmetlenséget, szorongást, félelmeket, ezáltal tehermentesíti az anya - gyerek kapcsolatot és a párkapcsolatot az önismeret fejlődésén keresztül véd a szülés utáni depressziótól. © Lélekműhely, 2017