Gyermekterápiák, nevelési tanácsadás, serdülőkonzultáció 1. Gyermekpszichológia Szeretettel várjuk mindazokat a szülőket, akik úgy érzik, hogy olyan nehézségekkel találták szemben magukat a gyermeknevelés terén, mellyel egyedül nem vagy nehezen boldogulnak. Ha gyermeke nyugtalanítóan szorong, alvászavarai vannak, tartósan lehangolt, ha kezelhetetlen magatartási problémák jelentkeznek vagy súlyos beilleszkedési nehézségekkel küzd, esetleg gyakran „betegeskedik” vagy bármilyen egyéb, furcsa, az Ön számára nyugtalanító tüneteket fedez fel rajta, várjuk jelentkezését! Fontosnak tartjuk, hogy a terápiás folyamatban a felszínen lévő tünet mögé tekintve, annak oki hátterét vizsgáljuk és jelentését megértsük, hogy egy harmonikusabb személyiségfejlődés felé nyithassa meg az utat. A terápia főbb jellemzői:  • A gyermekekkel zajló munka alapvetően a játék nyelvén és a játék világában zajlik, de minél nagyobb a gyermek, annál nagyobb szerephez jut a beszélgetés is.   •  A gyermekekkel való foglalkozás mellett rendkívül fontos szerepe van a szülővel folytatott rendszeres konzultációnak is, mely sokat segít a gyermekről való együttgondolkodásban.   •  Találkozásokra hetente egyszer, ötven percben kerül sor, melynek folytonossága és rendszeressége meghatározó fontosságú.  • Előfordulhat az is, hogy a probléma természete inkább a szülővel való néhány konzultációs órát kíván meg, ilyenkor a szülővel, a gyerekkel kapcsolatos nehézségekre koncentrálva áttekintjük, mi állhat a probléma hátterében.  • Amennyiben a gyermek még kicsi, három év alatti, úgy az anyával együtt vesznek részt a konzultációkon, ahol a gyerek jelzéseinek hatékonyabb megértésében, az anyai ráhangolódásban tudunk segíteni. 2. Nevelési tanácsadás A nevelési tanácsadás feladata: a beilleszkedési, tanulási nehézségekkel, magatartási rendellenességekkel küzdő gyermek problémáinak feltárása, szükség esetén továbbítása olyan intézményekhez (pl. Nevelési Tanácsadó), melyben megoldható a gyermek rehabilitációs célú foglalkoztatása, fejlesztése a pedagógus és a szülő bevonásával. A nevelési tanácsadás igen sokrétű: pszichológiai diagnosztizálás, pszichológiai tanácsadás, pedagógiai diagnosztizálás, gyermekcentrikus, lélektani hátterű családgondozás, fejlettségi vizsgálatok végzése. 3. Serdülőkonzultáció Serdülőkorban a korábbi problémák gyakran felerősödnek, vagy újjáélednek; az önálló egyéniség kialakulásának folyamatát,  a családról való leválást néha szélsőséges viselkedés, erőteljes hangulati hullámzás, komoly belső vívódások kísérik. Többnyire átmenetinek  bizonyuló krízishelyzet is kialakulhat. A kamaszkor azonban óriási fejlődési potenciált is jelent, így sokszor egy néhány alkalmas tanácsadás  során már lényeges változás érhető el.  A serdülőkorban különösen fontos az önismereti folyamat támogatása. Ebben az időszakban, amikor a kortársak hatása és szerepe jelentősen megnő és bekövetkezik a szükségszerű eltávolodás a szülőktől, nagy segítséget jelenthet egy „kívülállóval” való bizalmi kapcsolat, melynek célja, hogy megerősítse a serdülő énerejét, önbizalmát. A pszichológussal való találkozások - többek között - segíthetnek:  • jobban megérteni és elfogadni a gyerekszerepből eredő nehézségeket a családban  • magatartási, kommunikációs és konfliktuskezelési nehézségek esetén  • az önértékeléssel és a kapcsolatteremtéssel kapcsolatos problémák terén  • beilleszkedési problémák esetében (család, iskola, vagy más közösség)  • krízishelyzetek (pl.: válás, gyász) terheinek viselésében  • tanulási, pályaválasztási nehézségek esetén  • pár-és kortárskapcsolati kérdésekben, kapcsolataink minőségének javításában 4. Anya-csecsemő konzultáció Ha kisbabájánál alvászavart, evészavart, tartósan fennálló hasmenést, hányást, hasfájást vagy akár érthetetlen lázas állapotokat tapasztal, ha gyermeke nagyon nyugtalan, vigasztalhatatlanul sírós, és az orvosi vizsgálatok organikus eltérést nem találnak, úgy lelki eredetű okokra érdemes gondolni, hiszen a baba lelki történéseit csak testi funkcióin keresztül tudja jelezni. A pszichológus az anyával és csecsemőjével való néhány (5-10) találkozás során megkísérli lefordítani az anya számára a csecsemő „jelzéseit”, azaz a tünetét, s az együttgondolkodás révén segít a megfelelő ráhangolódásban. A baba valós szükségleteinek megértése pedig utat nyit egy kiegyensúlyozottabb, tünetmentes kapcsolathoz. © Lélekműhely, 2017